Połączenia kolejowe Legnica-Głogów – tak, ale dopiero po 2018? • Aktualności • Wojciech Zubowski - Poseł na Sejm RP

Strona główna

Aktualności

wielkość tekstu: A-AA+
24 lutego 2015, 18:02

Połączenia kolejowe Legnica-Głogów – tak, ale dopiero po 2018?

W środę 18 lutego z inicjatywy posła Wojciecha Zubowskiego zorganizowano kolejne posiedzenie Dolnośląskiego Zespołu Parlamentarnego, poświęcone rozwojowi infrastruktury kolejowej województwa dolnośląskiego. Z zaproszenia do udziału w tym wydarzeniu skorzystali samorządowcy z naszego regionu, którzy przedstawili reprezentantom Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, spółek kolejowych i województwa - potrzeby i oczekiwania dotyczące transportu kolejowego.
Podczas trwającego ponad 2 godziny spotkania dyskusję zdominowali przedstawiciele Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego, którzy pytali m. in. o termin realizacji remontów na linii 289 czy przywrócenie połączeń na trasie Głogów-Leszno.

Z udzielonych odpowiedzi wynikało, że na remont jednej z kluczowych dla naszego regionu linii 289 Legnica - Rudna Gwizdanów planuje się wydać około 150 milionów złotych. Z tych środków ma być przeprowadzony remont torów i peronów wraz z ich wyposażeniem. Zdaniem Wojciecha Zdanowskiego, dyrektora Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego, linia ta ujęta jest w planie transporotowym dla regionu. Po jej rewitalizacji oraz remoncie linii 273, na który planuje się wydać około 55 milionów zł, ma nastąpić zakup taboru. Po tym, około 2020 roku, planowane jest uruchomienie połączeń pomiędzy Legnicą a Głogowem.

Zdaniem posła Wojciecha Zubowskiego należy jednak ostrożnie podchodzić do tych deklaracji, ponieważ podczas środowego posiedzenia mówiono o przeprowadzeniu remontu linii 289 w latach 2017-2018, tymczasem jeszcze w 2013 roku, w odpowiedzi na interpelacje poselskie przedstawiciele ministerstwa informowali, że remont tej linii ma się zakończyć do końca roku 2016.

Jednym z tematów była też przyszłość połączeń obsługujących międzynarodową linię E30. Ze względu na koszty ponoszone przez województwo z tytułu płacenia tzw. janosikowego i zmniejszania się wpływów z tytułu podatku CIT, najprawdopodobniej dojdzie do likwidacji połączeń na trasie Wrocław-Drezno.

W planach jest też przeprowadzenie rewitalizacji linii Jelenia Góra - Zgorzelec i przeprowadzenie elektryfikacji na odcinku Zgorzelec – Lubań.

Kolejne posiedzenie zespołu zorganizowane zostanie najprawdopodobniej we Wrocławiu, a jeden z proponowanych tematów spotkania dotyczyć ma współpracy na linii rząd-samorząd pod kątem finansowania prac związanych z zagrożeniami i szansami wynikającymi z bliskości Odry.

Posiedzenie Zespołu Dolnośląskiego można obejrzeć na stronie Sejmu: http://sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/transmisje_arch.xsp?rok=2015&month=02#73A276DA491C9490C1257DD90052829C



wyszukiwarka

Aktualności

facebook

twitter